FAQ

We beseffen dat de relatief nieuwe techniek en software die in de hedendaagse e-bike wordt gebruikt voor een leek lastig te doorgronden is. Er worden diverse motoren met diverse displays van diverse merken gemonteerd. Het tunen van deze e-bikes vraagt om specifieke oplossingen voor diverse e-bikes. Zelfs binnen hetzelfde merk.  Via deze pagina willen we de vragen die dagelijks bij ons binnenkomen en ons antwoord hierop met jullie delen.  Dit neemt niet weg dat als er onduidelijk is, u ons gewoon kunt bellen en mailen.

Wat verstaan we onder E-bike tuning?

Onder E-bike tuning verstaan we het verwijderen of verschuiven van de wettelijke snelheidsbegrenzing van de software van E-bikes. Hierdoor kan met de E-bike een hogere snelheid met ondersteuning worden gehaald. Dit wordt ook wel het “opvoeren” van E-bikes genoemd hoewel dit feitelijk onjuist is: Het motorvermogen van de E-bike wordt niet opgevoerd of verhoogd. Er worden dan ook geen aanpassingen aan het voltage of amperage naar de motor gedaan. De standaard 250 watt middenmotor heeft voldoende vermogen om snelheden boven de 25 km/h te halen.

Op welke wijze kan ik mijn E-bike sneller maken?

Er zijn vele websites en Youtube videos te vinden zijn om op allerlei manieren de begrenzing van de e-bike te verwijderen of te verschuiven.  Dit varieert van de snelheidssensor omdraaien en een magneet op de pedaalas bevestigen tot het hacken van de originele software.

Bij e-bike-tuning.nl kiezen we voor methodes die niet leiden tot overbelasting van de motor, optreden van foutcodes en die makkelijk ongedaan kunnen worden gemaakt.

We onderscheiden in basis dan ook 2 methoden:

  • een externe oplossing:  Een tuning box die over de snelheidssensor wordt geschoven : De Speedclip of Bad Ass Box

speedclip2

Deze box manipuleert het signaal van de magneet die in het achterwiel bevestigd zit vanaf ca. 19 km/h wat resulteert in het “opvangen” van elk 2e signaal van de magneet.  In de praktijk betekent dit dat de software van de e-bike maar de halve snelheid detecteert en weergeeft in het display. Ook de afgelegde afstand wordt gehalveerd weergegeven. De software stopt de ondersteuning dan bij 25 km/h wat in werkelijkheid 50 km/h is.

Voordelen Nadelen
  • Snel gemonteerd en gedemonteerd  buiten de motor
  • Geen speciale gereedschappen nodig
  • De snelheid en afgelegde afstand wordt gehalveerd weergegeven. 15 km/h op het display = 30 km/h in werkelijkheid.
  • Zichtbaar van buitenaf.
  •  Een ingebouwde oplossing: Een module die, vaak achter de afdekkap van de connectors, wordt ingebouwd. Voorbeelden hiervan zijn de Speedchip en Bikespeed RS modules.

 

SpeedchipSBosch 71-OGshHgqL._AC_UL160_SR160,160_

Deze modules worden als een bypass tussen de connector van het display en de snelheidssensor geplaatst. Ook de werking van deze modules is gebaseerd op de manipulatie van het signaal van de magneet in het achterwiel via de snelheidssensor. Het gemanipuleerde signaal dat resulteert in een foutieve weergave van de snelheid wordt echter door de module of chip ook weer gecorrigeerd naar het display. Hierdoor wordt de juiste snelheid en afgelegde afstand weergegeven in het display. Ook krijgt de bediening van de e-bike een extra functie om de module aan en uit te schakelen.

Voordelen Nadelen
 

  • De snelheid en afgelegde afstand worden correct weergegeven.
  • Aan en uitschakelbaar via originele bediening.
  • Onzichtbaar van buitenaf.
  • Montage vraagt kennis van e-bikes
  • Vaak speciale gereedschappen nodig

 

Mag ik met een gemonteerde tuning module op de openbare weg?

Een e-bike of Pedelec (Pedal Electric Cycle) met een maximum ondersteunde snelheid van 25 km/h en een continue vermogen van max. 250 watt valt onder de EN 15194 normering en heeft als zodanig geen typegoedkeuring nodig.  Derhalve is er geen helmplicht en verzekeringsplicht. Deze e-bike moet zicht houden aan de (verkeers)regels voor een  standaard fiets.

Wanneer de ondersteunde snelheid hoger ligt dan 25 km/h voldoet de e-bike niet meer aan bovenstaande regelgeving en bent u in principe in overtreding. U mag in principe niet met een gemanipuleerde e-bike op de openbare weg. Ook kunt u aansprakelijk worden gesteld in geval u betrokken raakt bij een ongeluk.

Neemt niet weg dat u met een e-bike zo hard mag fietsen als u zelf wil.

eMTB’s

Het is vreemd maar eMTB’s hoeven niet aan deze normering te voldoen volgens de EU regelgeving wanneer deze primair  is ontworpen voor off-road gebruik. Wat de regelgeving hiermee precies bedoeld is ons niet helemaal duidelijk. Wij zijn benieuwd hoe de wetshandhaving hier mee omgaat.  Zie voor meer informatie: http://www.tweewieler.nl/fietsen/nieuws/2017/5/elektrische-mountainbike-hoeft-geen-typegoedkeuring-10130161

 

(wellicht ter overvloede maar u kunt uit bovenstaand geen rechten ontlenen)

Wat is het verschil tussen de Speedchip en Bikespeed modules voor Bosch?
Sinds mei 2018 hebben beide plug & play connectors die je niet verkeerd kunt aansluiten. De Speedchip wordt door ons zelf geprogrammeerd.
https://e-bike-tuning.nl/wp-content/uploads/2016/03/BikespeedRSBosch.jpg
connectors Speedchip connectors Bikespeed

De Speedchip -S is standaard uit na opstarten en de Bikespeed staat in de stand waarin hij stond bij uitschakelen. Ook is de Bikespeed onbegrensd in snelheid. De Speedchip kan in de Custom uitvoering, naast andere persoonlijke instellingen ook zo ingesteld worden dat de begrenzing volledig verwijderd is. Dus uiteindelijk is de Bikespeed voornamelijk iets duurder.

 

Welke snelheid kan ik halen met een onbegrensde e-bike?

Dit is van 4 hoofdzaken afhankelijk:

  • Hoe sterk is de middenmotor? Naafmotoren zijn in principe niet op te voeren met modules.
  • Welk verzet (tandwielverhouding) is er gemonteerd?
  • Hoeveel trapkracht produceer je zelf?
  • Wat is het totale gewicht dat je moet voortbewegen?

Daarnaast bepalen andere aspecten een rol als rolweerstand, wel of geen tegenwind, vlak of hellend wegdek.

Om te beginnen met de motor. Hoe hoger het vermogen of Wattage, hoe hoger de te behalen snelheid. Aangezien de op 25 km/h begrensde e-bikes een maximaal continue vermogen hebben van 250 watt zullen we ons hiertoe beperken. De ene middenmotor is krachtiger dan de andere.  Naast het Wattage heeft de motor ook koppel. Om het niet te complex te maken:  Vermogen geeft snelheid- koppel geeft kracht om op de max. snelheid te komen. Hoe hoger het koppel hoe sneller de e-bike op zijn maximale snelheid is.

Welk verzet is er gemonteerd? Een middenmotor gekoppeld aan een interne versnellingsnaaf (Nexus 7,8, Alfine 8, Nuvinci) hebben standaard een beperkt verzet om comfortabel tussen de 10 en 35 km/h te kunnen fietsen.  Boven de 35 km/h moet het traptempo (oncomfortabel) omhoog.

Met een derailleur is het bereik vaak een stuk groter en kan daarom ook een hogere snelheid behaald worden. Onze eigen ervaring is dat met een verzet van 50T voor (=Bosch 20T) en 11T achter, een top van 55 km/h op een vlakke weg mogelijk is met een Bosch Performance Line met 63Nm.

Hieronder een overzicht van het versnellingsbereik van de diverse systemen.

Gerelateerde afbeelding

Hoeveel trapkracht produceer je zelf?

Het is logisch dat het vermogen (Watt) dat je zelf produceert aan trapkracht van aanzienlijk belang is bij het behalen van een maximale snelheid. Als je zelf 250 Watt continue  kunt trappen heb je gezamenlijk een nominaal vermogen van 500 Watt.

Wat is het totale gewicht dat je moet voortbewegen?

Als jouw E-bike 25 kg weegt en jij zelf 75kg (= samen 100kg) zul je met gelijk vermogen sneller gaan dan iemand van 100 kg (= samen 125 kg) omdat de verhouding Watt/kg hoger ligt bij een lager gewicht.

Voor uitgebreide info over koppel en vermogen zie: https://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

Wat gebeurd er met de actieradius van mijn E-bike als deze getuned is?

Als uw E-bike van een tuning module is voorzien (ongeacht welke) betekent dit dat de motor boven de 25 km/h gewoon blijft door ondersteunen en dus stroom van uw batterij blijft vragen. Maar door de verhoogde luchtweerstand bij een hogere snelheid neemt de vraag om stroom exponentieel toe.  Uw gemiddeld snelheid stijgt. In de praktijk betekent dit, bij optimaal gebruik van de tuning, dat uw actieradius halveert.

Bosch heeft een mooie actieradius calculator op hun website staan:

https://www.bosch-ebike.com/nl/service/actieradius-calculator/

Als je daar de juiste gegevens invult (ook je gewicht incl e-bike….) geeft deze een betrouwbare weergave van de actieradius van een Bosch Powerpack 300, 400, 500 en Dual battery systeem. Selecteer de Performance Line Speed anders kunt u een gemiddelde snelheid boven de 25 km/h niet invoeren.

Werken de modules ook met het COBI systeem?

We zien meer en meer Bosch e-bikes die gebruik maken van het COBI systeem.

Afbeeldingsresultaat voor cobi.bike

We kunnen na testen duidelijk zijn:  Ja, de modules werken gewoon in combinatie met het COBI systeem. Maar….de animaties dat de modules zijn in- of uitgeschakeld, zijn niet meer zichtbaar.

Aangezien de Speedchip -S de WALK assist toets gebruikt voor het inschakelen van de module en het COBI systeem deze gebruikt als bel dien je de Custom variant te gebruiken en een hoog-laag combinatie te selecteren. De Bikespeed heeft dit al als standaard.

Wat is het verschil tussen een Speedclip en de Bad Ass Box?

Zowel de Speedclip als de Bad Ass Box zijn tuning boxen die over de snelheidssensor geschoven wordt.

De Speedclip en de Bad Ass Box 3.4 zijn technisch gelijk aan elkaar maar de Bad Ass box is duurder.  Dit is de reden dat we de Bad Ass box 3.4 niet in ons assortiment hebben opgenomen.

Sinds dit jaar is er echter de versie 4.0 van de Bad Ass box beschikbaar.  Deze is aanzienlijk smaller waardoor een evt adapter voor het verplaatsen van de sensor niet meer nodig is.  Daarnaast heeft men een techniek toegepast (FEET) waardoor de positie van de magneet die meer zo belangrijk is en een goede werking snel te bereiken is.

Daarnaast wordt de Bad Ass Box voor meer motor merken gemaakt.

Speedclip Bad Ass Box 4.0
€ 99,- € 149,-

 

Overige verschillen zijn:

Kenmerk Speedclip Bad Ass Box 4.0
Beschikbaar voor Bosch, Brose, Impulse, Continental, Fazua Bosch, Brose, Impulse, Continental, Shimano, Yamaha, Panasonic.
Batterij CR2 AAA
Sluiting borging met rubber bandje snap lock